22 října 2007

Husa, Čermák, chobotnice, Kolář a já

Přiznám se, že na plánovanou novostavbu Národní knihovny na Letné nemám názor. Doufám, že to ještě stále je legitimní postoj. Nejsem si prostě ani jistý zda se mi líbí, nebo ne. Pozoruji jen, že mě návrh po delší medializaci už tolik nedráždí (bez jakýchkoliv polarizačních odstínů, které by toto slovo mohlo nést). Co mě ovšem jednoznačně znechucuje, je ta divná válka, která okolo toho vznikla. Přijde mi to takové typicky české, což bohužel hlavně znamená, že je to neuchopitelné a je velmi nejisté, kdo vlastně má právdu. Nakonec to skončí tím, že už toho máte po krk, což je stav, který ve většině předchozích kauz vedl k tzv. "vybublání", tedy něco co je minimálně pro jednu stranu velmi žádoucí stádiem.
Ve snaze se ve věci alespoň trochu zorientovat jsem si pustil debatu mezi Bémem a Kaplickým, kterou uspořádala TV Nova. Na televizi se nedívám, takže jsem si to dal na z webu (k dispozici zde). Nepochopil jsem nic, jen to, že dobře dělám, že na televizi nekoukám. Doufal jsem jedině v to, že ti dva pánové tu ženu hrající si na moderátorku nakonec seřežou a tím srovnají jakékoliv spory, které před tím mezi nimi byly. Nakonec to k mému zklamání neudělali.
Později jsem zjistil, že i toto má své pozadí. Milá moderátorka dostala svou roli jaksi jako svou novou (či poslední) šanci a Petr Kolář z LN ji po zásluze sepsul na dvě doby a v nadpise naznačil, že pokud je knihovna hlavnožec, tak moderátorka je pták. Podepsal bych se pod to, kdybych se na jeho odsudek nedostal z blogu Miloše Čermáka, kterého si dost vážím a ten Kolářovi vyčítá termín "husa", který pro bližší specifikaci toho ptactva použil. Má to jedno velké mínus - Miloš Čermák sám přiznává, že danou diskuzi neviděl. Do té doby bych asi nad husou také pozvedl obočí, potom jsem už jen pokýval hlavou. Souhlasím s tím, že je to silný pojem. A to je možná jádro věci.
Doba je zlá. Pokud věci neříkáte a neděláte silně, tak si jich málokdo všimne. Ať už jde o nadpisy článků nebo o knihovny.

Žádné komentáře: